Menu
Temat

Bez nienawiści

Mamy znakomitą okazję by razem odnowić mural w intencji akceptacji różnorodności. Gazeta Wyborcza >>

Mural symbolizował wielokulturowość Białegostoku. Ktoś namazał czarną swastykę na menorze

Na wielokulturowym muralu przy al. Piłsudskiego 19/1 w Białymstoku ktoś namazał czarną swastykę. Sprawcy poszukuje policja. (…)

Mural powstał w 2015 roku. Przeplatają się w nim różnokolorowe nitki, co ma nawiązywać do włókienniczych tradycji, słowa w kilku językach oraz symbole charakterystyczne dla różnych kultur np. menora, fragment wycinanki czy ozdobnik z podlaskich chat.

Mural „Utkane wielokulturowością” wykonali uczestnicy warsztatów Dariusza Paczkowskiego w ramach projektu „Mow@ Miłości” Fundacji Klamra wspieranej przez Stowarzyszenie na rzecz Kultury i Dialogu 9/12. (…)

Zachęcamy do lektury artykułu z Gazety Wyborczej >>

(…) Imprezą zainteresowała się jednak Fundacja Klamra, która zajmuje się przeciwdziałaniem nazizmowi, dyskryminacji oraz rasizmowi. W programie imprezy wypatrzyła, że podczas koncertu zagra zespół Rewolta. Kapela znana jest w środowiskach sympatyzujących z poglądami faszystowskimi i nazistowskimi. Posługuje się też zakazaną symboliką – kołem zębatym, symbolizującym narodowy socjalizm, oraz akronimem 88, oznaczającym nazistowskie pozdrowienie „Heil Hitler”. Logo Rewolty znalazło się na plakatach promujących oleckie wydarzenie.
Klamra o możliwości propagowania podczas koncertu treści nazistowskich, poinformowała prokuraturę, policję oraz Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego. – I zostawiłem tę sprawę służbom – mówi Dariusz Paczkowski, prezes Fundacji Klamra. – Podobnych koncertów zgłaszaliśmy w całej Polsce już kilkadziesiąt. (…)

W podwórku przy al. Piłsudskiego w podwarszawskich Markach wymalowano napis „White Legion” i symbol „wilczego haka”, które wpisane są w nadłamaną tarczę. – Są to symbole używane przez oddziały Waffen SS, tych, którzy strzelali do powstańców warszawskich. Zgłosiliśmy sprawę na policję, aby zostały one zamalowane. Niestety, policja odmówiła wszczęcia postępowania… Więcej >>

Łomżyńska Policja, pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Łomży, zajmuje się wymalowanymi na bloku znakami propagującymi ideologię nazistowską i rasistowską. Istnienie malunków zgłosiła Fundacja Klamra.

Polska Times >>  4Łomża >>  Współczesna >>  Radio Białystok >>  eOstrołęka >>  My Łomża >>

Stowarzyszenie Alternatywa z Ełku, zaprosiło nas, byśmy poprowadzili warsztaty muralowe dla dzieci pod hasłem: Moc dobrych słów. Działania prowadzone są w ramach ich projektu transgranicznego „Teraz czas na zmiany” Foto: Barbara Poniatowska

Fundacja Klamra po raz kolejny poprowadziła warsztaty dotyczące zaangażowanej społecznie sztuki ulicy. Zajęcia odbyły się w ramach realizacji unijnego projektu  ERASMUS +”Protecting Democratic  Values”. Program jest realizowany przez młodzież polsko-szwedzką z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu oraz Luspen Gymnasiet w Storuman, w Szwecji. Młodzież szwedzka była w trakcie rewizyty u swoich polskich kolegów podczas której wspólnie uczestniczyła w licznych działaniach projektowych, takich jak warsztaty, dyskusje, wykłady, spotkania towarzyskie oraz zwiedzanie miejsc związanych z polska kulturą i historią. Wszystkie te działania mają na celu promowanie  tolerancji , szacunku do innych kultur oraz wartości demokratycznych.

W odpowiedzi na wykluczający, stygmatyzujący i uprzedmiotawiający kontekst, w jakim często mówi się w mediach o osobach z niepełnosprawności Fundacja podpisała się pod listem otwartym Fundacji Kulawa Warszawa do dziennikarek i dziennikarzy z apelem o tworzenie wrażliwego społecznie dyskursu publicznego i wzmacnianie podmiotowości osób z niepełnosprawnościami. Pełna lista organizacji sygnatariuszy >>

 

Dziennikarki i dziennikarze,
Krajowa Rado Radiofonii i Telewizji,

język kształtuje rzeczywistość i tym samym stanowi istotne narzędzie do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – w tym osób z niepełnosprawnościami. Wyrażamy swoje zaniepokojenie faktem, że w czołowych, opiniotwórczych mediach wciąż pojawiają się nacechowane pejoratywnie określenia odnoszące się do osób z niepełnosprawnościami, w tym treści, które szczególnie deprecjonują grupę osób z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną. Wpływa to na społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnościami, a tym samym prowadzi do umacniania stereotypów, które stanowią początek nierównego traktowania osób ze względu na ich stopień sprawności m.in. w życiu zawodowym, społecznym czy rodzinnym.

 JĘZYK WRAŻLIWY SPOŁECZNIE

Społeczeństwo i media stają się coraz wrażliwsze na wymowę jawnie uwłaczających określeń takich jak “kaleka”, często nie zwracając uwagi, że użyte w mniej bezpośredniej relacji nie tracą na negatywnym znaczeniu, a pochodzące od nich określenia w dalszym ciągu są wykluczające. W konsekwencji rzadko nazywa się kogoś “kaleką”, ale w mediach notorycznie mówi się o “kalectwie” czy “zostaniu kaleką do końca życia”, opisując i automatycznie oceniając w ten sposób codzienne życie osób z niepełnosprawnościami. Ponadto nie zwraca się zbyt często uwagi na teoretycznie neutralne określenia, które wzmacniają stereotypy dot. osób z niepełnosprawnościami, choćby mówiąc wyłącznie o “opiekunach i opiekunkach“ osób z niepełnosprawnością, podczas gdy rzeczywistą usługą w wielu przypadkach jest asystencja osobista, nie opieka. Warto zastanowić się, jak przekłada się to na walkę o równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji, gdy w relacjach społecznych pomiędzy osobami z niepełnosprawnościami i osobami sprawnymi, o tych drugich w publicznym dyskursie zazwyczaj przecież nie mówi się, że są “upośledzonymi inwalidami skazanymi na kalectwo i wymagającymi opieki”.
OSOBA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Choć wiele dokumentów i aktów normatywnych stosuje różną terminologię w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami, określając je m.in. jako “inwalidów” czy “osoby z upośledzeniem”, wydaje się, że to akt, który wskazuje współcześnie kierunek działań i debaty w kontekście praw i potrzeb osób z niepełnosprawnościami, sugeruje najwłaściwszą terminologię. Tym aktem jest Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami (błędnie przetłumaczona na język polski z angielskiego “the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities” jako “Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych”). Pozornie nieznacząca zmiana pozwala na zwrócenie uwagi w pierwszej kolejności na człowieka, którego niepełnosprawność staje się jedną z wielu cech, nie dominującą. Można mieć pasję, pracę, rodzinę, jasne włosy, ciemne oczy oraz (a nie przede wszystkim) niepełnosprawność. Takie określenie pozwala też łatwo precyzować w razie konieczności rodzaj niepełnosprawności (np. z niepełnosprawnością słuchu). Dodatkowo nie kwestionuje się w ten sposób czyjejś roli np. społecznej. Określenie “niepełnosprawna kobieta” dla części odbiorców i odbiorczyń podważa kobiecość danej osoby, podobnie w przypadku dzieci. Świadome stosowanie w/w terminologii wpływa na budowanie społecznej wrażliwości.
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA I PSYCHICZNA

W kontekście treści odnoszących się do źle zaparkowanych pojazdów czy wątpliwych decyzji administracyjnych dot. osób z niepełnosprawnościami dziennikarze i dziennikarki nierzadko sięgają po komentarze nawiązujące do niepełnosprawności intelektualnej czy psychicznej, wykorzystując je w obraźliwym i prześmiewczym tonie. Atakują w ten sposób wyłącznie grupę osób, które z tego rodzaju niepełnosprawnościami żyją na co dzień, próbując bronić jedną część osób z niepełnosprawnościami kosztem drugiej. To nie tylko upokarza i poniża osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy psychiczną, ale wzmacnia negatywny wizerunek tych osób i wpływa na ich społeczny odbiór, co z kolei przekłada się na jakość życia tej grupy osób – m.in. uprzedzenia pracodawców/czyń, ataki ze strony rówieśników, podważanie decyzyjności w codziennych czynnościach.
SPOŁECZNY MODEL NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Niepełnosprawność można widzieć jako tragedię lub sytuację życiową, można w osobie z niepełnosprawnością dostrzegać jej ograniczenia lub możliwości, można zatem kształtować narrację dot. osób z niepełnosprawnościami w sposób wykluczający lub wzmacniający. Niestety o osobach z niepełnosprawnościami w mediach często mówi się w kontekście krzywdy, zależności, dysfunkcji lub – z drugiej strony – “bohaterskich” postaw, czyli “osiągnięć pomimo niepełnosprawności”. O ile te pierwsze jednoznacznie stawiają osobę z niepełnosprawnością w roli przedmiotowej, o tyle te drugie pełnią dla pewnej grupy odbiorczyń i odbiorców ważną rolę – jednak nawet w nich nierzadko prezentuje się osobę z niepełnosprawnością w sposób, który nie tylko nie uwzględnia wrażliwego społecznie języka, ale także opowiada o sukcesie danej osoby przez pryzmat jej niepełnosprawności, nie pasji, osobowości czy potencjału. Takie podejście może przejawiać się także w prostych zwrotach takich jak “przykuty do wózka”, “skazany na pomoc”, podczas gdy w rzeczywistości wózek czy usługi asystenckie stanowią narzędzie do wyrównywania szans, są codziennymi rozwiązaniami wielu osób z niepełnosprawnościami i zwiększają ich niezależność, bez negatywnego wydźwięku. Tworzenie współczującego, infantylizującego czy krzywdzącego obrazu osób z niepełnosprawnościami odbiega od tzw. społecznego modelu niepełnosprawności, który nie odbiera osobie z niepełnosprawnością decyzyjności, niezależności i podmiotowości, w przeciwieństwie do modelu medycznego – wciąż zbyt często prezentowanego w polskich mediach.

Zwracamy się zatem do osób odpowiedzialnych za dyskurs publiczny i kształtowanie tym samym postaw społecznych z apelem o świadome i wrażliwe decyzje językowe w kontekście osób z niepełnosprawnościami, ponieważ w znaczący sposób wpływa to na tworzenie wizerunku społecznego osób z niepełnosprawnościami, na odczucia ich samych i ich otoczenia i stanowi również ważne narzędzie edukacyjne dla odbiorców i odbiorczyń Państwa treści.

 

Dzięki interwencjom Fundacji Klamra znikają z przestrzeni publicznej kolejne symbole i hasła nienawiści w Grudziądzu i Władysławowie. Hasła o treści antysemickiej pojawiły się na jednym z szyldów i elewacji obiektów znajdujących się przy ul. Kwiatowej w Grudziądzu. – Umieszczanie takich napisów jest przestępstwem motywowanym nienawiścią – podkreśla Dariusz Paczkowski z Fundacji „Klamra” prowadzącej m.in. działania antydyskryminacyjne. Wiadomości Nasze Miasto >>

– Na ścianie budynku urzędu miasta we Władysławowie przy ulicy Hallera 19 nieznani nam sprawcy, w nieznanym nam czasie, wykonali antysemicki napis czarnym sprejem o treści „Żydzew” oraz neonazistowski symbol krzyża celtyckiego. Nadmorski24.pl >>

Temat: , , Projekt: INKUBATOR

26 sierpnia 2017 w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, startuje Inkubator Solidarność codziennie >>. Tego dnia o pokojowych i solidarnych rozwiązaniach dla świata dyskutować będą aktywiści z całej Polski. Dwudziestu współdziałających na stałe z ECS społeczników zaprasza do Gdańska dwudziestu społeczników z całej Polski, których zawsze chcieli poznać, bo widzą w nich autorytety. Dwadzieścia miejsc pozostaje dla tych, którzy zgłoszą swoje zainteresowanie w wolnym naborze.
Podczas całodniowego intensywnego programu pragniemy poznać się wzajemnie, dzielić doświadczeniami, inspirować i planować wspólne działania. Debatę społeczników będą podpatrywać artyści, twórczo ją dokumentując. Owocem spotkania będzie pierwszy numer „Zeszytu Solidarność Codziennie”, w którym zbierzemy materiały z dyskusji, rekomendacje, wywiady i wrażenia z otwarcia.

Jednym z panelistów jest Dariusz Paczkowski, prezes Fundacji Klamra, którego będzie można zobaczyć w grupie SZTUKA I SPOŁECZEŃSTWO.

 

PROJEKT_ulotka_MuszlaFest2017Zapraszamy na tegoroczny Muszla Fest >>, którego jesteśmy jednym z partnerów. Podczas jego trwania Dariusz Paczkowski, tworzyć będzie wspólnie z publicznością malowidło z okazji XXX lecia swojej pracy artystycznej. Więcej szczegółów w wydarzeniu >>

Foto: Barbara Poniatowska.

Strona stworzona w ramach projektu realizowanego w ramach programu Obywatele dla Demokracji finansowanego ze środków EOG.